Leergang Vormgeven aan kwaliteitsbeleid (schoolniveau)

DoorBOC- Bos Onderwijs Consultancy

In deze leergang leer je op een effectieve wijze leiding te geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid en daar de instrumenten van Schoolkwaliteit op een effectieve wijze in te zetten. Je leert hierbij te werken via de PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act).

Algemene informatie

DoelgroepIB’er, Kwaliteitszorgmedewerker, Schoolleider
NiveauGevorderd
Kosten€ 1.500,00 per school + € 55,00 per deelnemer | maximaal 4 scholen (8 personen)
Duur3 dagen en 1 dagdeel | omvang studielast 80 uur
Soort trainingOp locatie
ParnasSys-module:Schoolkwaliteit
Thema's:Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Inhoud

Professionaliseringsthema

Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
– Strategisch kwaliteitsmanagement
– Professionele leergemeenschappen
– Onderzoeksmatig werken
– Verantwoording en transparantie

Doel (algemeen)

De deelnemer kan op een effectieve wijze leiding geven aan processen m.b.t. kwaliteitsbeleid en daar het instrument ParnasSys|WMK effectief bij inzetten.

Globale inhoud van de bijeenkomsten

  • Bijeenkomst 1 (dag)
    – Wat is Kwaliteitszorg – het concept ParnasSys|WMK
    – Het ontwerpen van kwaliteit – hoe doe je dat? (to plan)
    – Het ontwerpen van vragenlijsten – hoe doe je dat?
    – Het meten van kwaliteit – hoe doe je dat? (to check)
    – Het opstellen van een meerjarenplanning
    – Het opstellen van beleid voor metingen (verantwoording en dialoog)
  • Bijeenkomst 2 (dag)
    – Kwaliteitszorg en leiderschap (to do)
    – Het ontwerpen van een kwaliteit – het creëren van een leerklimaat
    – Het analyseren van uitslagen van metingen (to check)
    – Data en onderzoeksmatig werken
    – Het opstellen van een verbeterplan in ParnasSys|WMK (to act)
    – Het afleggen van verantwoording en dialoog – hoe doe je dat?
  • Bijeenkomst 3 (dag)
    – Het uitzetten van metingen conform meerjarenplanning (to check)
    – Het meten van de basiskwaliteit van de school
    – Het koppelen van kwaliteitszorg en personeelsbeleid
    – Schoolontwikkeling in relatie tot persoonlijke ontwikkeling
    – Relatie WMK – Mijnschoolplan – Mijnschoolteam
  • Bijeenkomst 4 (dagdeel)
    – Presentaties van het aangelegde portfolio
    – Intersubjectieve beoordeling van het portfolio en presentatie o.b.v. een checklist
    – Uitreiking certificaat

Meer info

Certificaat

Ja (herregistratie SPO)

Toetsing

De deelnemers leggen een gestructureerd portfolio aan en geven een eindpresentatie.

 

Mail Bos Onderwijs Consultancy voor meer informatie