DHH van ParnasSys

DHH van ParnasSys

Van ongemotiveerd
naar enthousiasme voor leren

Als leerkracht wil je het beste uit elke leerling halen. Maar wat als talent onopgemerkt blijft? Meer dan de helft van de (hoog)begaafde leerlingen wordt niet herkend in de klas. DHH helpt je om deze leerlingen in beeld te krijgen en ze de uitdaging én begeleiding te bieden bieden die ze nodig hebben.

Informatiepakket aanvragen
DHH ratio percentages

Een schoolbrede complete oplossing voor begaafdheid

Hoe herken je begaafde leerlingen en hoe kun je tegemoet komen aan wat die leerling nodig heeft? De modules van DHH helpen je om op handelingsgerichte wijze deze leerlingen niet alleen te herkennen, maar ook goed te begeleiden. Het ondersteunt je stapsgewijs om (hoog)begaafde kinderen zo optimaal mogelijk te begeleiden.

DHH verhaal
DHH 5 stappen

Stapsgewijs naar optimale begeleiding

DHH bestaat uit de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie. Elke module helpt je om iedere stap in het proces van leerlingbegeleiding zo goed mogelijk vorm te geven. Hierbij krijg je concrete tips en handvatten.

Quickscan voor de hele groep

DHH Quickscan overzicht

Met de quickscan in DHH heb je een gemakkelijke en snelle manier om overzicht krijgen voor welke leerlingen in hun groep het zinvol is om verder onderzoek te doen via DHH.

Verder onderzoek

DHH verder onderzoek

Als er signalen zijn voor (hoog)begaafdheid, kan er via een leerlingdossier verder onderzoek worden ingezet via DHH.

Compacten en verrijken

DHH bibliotheek

DHH heeft een uitgebreide bibliotheek met onder richtlijnen voor  compacting en suggesties voor verrijken.

Handige statistieken

DHH statistieken

Op schoolniveau (ib’er) en groepsniveau (ib’er en leerkracht) genereert DHH statistieken over het gebruik van DHH.

Beleidsplan begaafdheid

Beleidsplan begaafdheid in Mijnschoolplan

In Schoolkwaliteit is in Mijnschoolplan de module ‘Beleidsplan begaafdheid’ beschikbaar. Deze module helpt je om beleid te formuleren, monitoren, evalueren en waar nodig bij te stellen. Het biedt een compleet voorbeeld-beleidsplan geschreven vanuit de werkwijze van DHH.

Het gemak van ParnasSys

We maken het gebruik, door de handige koppelingen tussen DHH en ParnasSys, zo gemakkelijk mogelijk. Zodat jij meer tijd overhoudt om bezig te zijn met de begeleiding van de leerlingen.

  • SSO en gebruikers-koppeling: Een SSO-koppeling (DHH direct beschikbaar binnen een tab op je ParnasSys-startscherm) en een koppeling met medewerkergegevens (naam en e-mailadres). Hiermee kan de hoofdgebruiker (begeleider) accounts koppelen met ParnasSys. Een wijziging in ParnasSys is ook automatisch in DHH zichtbaar.
  • Voor schooljaar ’25-’26 komt er een koppeling om voor de quickscan leerlinggegevens (voornaam, achternaam, leerjaar en groep) op te halen uit ParnasSys. Wanneer je dit gekoppeld hebt, wordt dat iedere keer tijdens het inloggen in DHH ververst.

Natuurlijk zijn er veel meer gegevens die handig zijn om automatisch te koppelen. Eerst ligt de focus op de basiskoppelingen. Daarna zet het ontwikkelteam eigen ideeën en de wensen van gebruikers op een rij en bekijkt wat prioriteit krijgt.

 

Jorim van der Wijngaard - Product owner ParnasSys
Jorim van der Wijngaard - Product owner ParnasSys

Leerlingen optimaal begeleiden: onze visie

Met ParnasSys weet je als leerkracht waar je het verschil kunt maken voor jouw leerlingen. Zo haal je het maximale uit de onderwijstijd en kun je jouw pedagogische en didactische vaardigheden optimaal inzetten.