Groepsbesprekingen bij kleuters
Het jonge kind ontwikkelt spelenderwijs. Dit vraagt van de leerkracht dat we het onderwijsaanbod daarop afstemmen en de doelen vooral in spel verwerken. Daarnaast worden de leerlingen niet gevolgd door het afnemen van toetsen, maar door observaties. Dit betekent dat een groepsbespreking bij kleuters er anders uitziet dan bij de groepen 3-8. Wil je hier als ib'ers, bijvoorbeeld binnen jullie netwerk, met elkaar over in gesprek gaan?
Algemene informatie
Doelgroep | IB’er |
---|---|
Niveau | Gevorderd |
Duur | Maatwerk |
Soort training | Individueel, Maatwerk, Op locatie, Voor het hele team |
ParnasSys-module: | Leerlijnen |
Thema's: | Jonge Kind |
Inhoud
Tijdens een scholing met bijvoorbeeld jullie ib-netwerk of bestuur, gaan we samen aan de slag met het houden van groepsbesprekingen bij kleuters.
Natuurlijk stemmen we de inhoud met je af. De volgende thema’s kunnen we aan bod laten komen:
- Wat komt er aan bod bij een groepsbespreking over kleuters?
- Hoe bespreek ik de observaties van de leerlijnen?
- Welke analyses en overzichten van de leerlijnen kan ik gebruiken bij de groepsbespreking?
- Hoe kunnen we het aanbod daarop afstemmen?
- Hoe stimuleer ik de leerkracht om de doelen weg te zetten in spel?