Leergang Leiding geven aan de ontwikkeling van leraren

DoorBOC- Bos Onderwijs Consultancy

De deelnemer kan vormgeven aan onderwijskundig leiderschap, richt zich op de ontwikkeling en het leren van de leraren en maakt daarbij gebruik van het instrument ParnasSys|Mijnschoolteam. Daarbij komt een stuk theorie aan de orde over leiderschap, kwaliteitszorg en onderwijskundig leiderschap.

Algemene informatie

DoelgroepIB’er, Kwaliteitszorgmedewerker, Schoolleider
NiveauGevorderd
Kosten€ 1.500,00 per school + € 55,00 per deelnemer | maximaal 4 scholen (8 personen)
Duur3 dagen en 1 dagdeel | Omvang studielast 80 uur
Soort training
ParnasSys-module:Schoolkwaliteit
Thema's:Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Inhoud

Instrument

  • ParnasSys|Mijnschoolteam

Professionaliseringsthema

  • Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
    – Strategisch kwaliteitsmanagement
    – Professionele leergemeenschappen
    – Onderzoeksmatig werken
    – Verantwoording en transparantie

Doel (algemeen)

De deelnemer kan vormgeven aan onderwijskundig leiderschap, richt zich op de ontwikkeling en het leren van de leraren en maakt daarbij gebruik van het instrument ParnasSys|Mijnschoolteam.

Globale inhoud van de bijeenkomsten

  • Bijeenkomst 1 (dag)
    – Leiderschap en kwaliteitszorg
    – Wat is onderwijskundig leiderschap?
    – Vormgeven aan onderwijskundig leiderschap
    – Een visie op leren (op het leren van de leraren)
    – Hoe creëer je een lerende organisatie?
    – De inrichting van het instrument Mijnschoolteam
    – Het ontwerpen van kijkwijzers op basis van “wat werkt”
  • Bijeenkomst 2 (dag)
    – Het observeren van leraren (training)
    – Het voeren van nagesprekken (training)
    – Casuïstiek -> beoordelen van lessen (van leraargedrag)
    – Benutten van kennis en ervaringen van leraren – lerende school
    – Lesson study
  • Bijeenkomst 3 (dag)
    – Het laten beoordelen van de kwaliteit van observaties en nagesprekken (maatjeswerk -> medecursist)
    – Het ontwerpen van een teamfoto (vlootschouw)
    – De teamfoto bespreken en het inrichten van leerteams Vormgeven aan het leren van de leraren
    – Casuïstiek -> beoordelen van lessen (van leraargedrag)
  • Bijeenkomst 4 (dagdeel)
    – Presentaties van het aangelegde portfolio
    – Intersubjectieve beoordeling van het portfolio en presentatie o.b.v. een checklist
    – Uitreiking certificaat

Meer info

Certificaat

Ja (herregistratie SPO).

Toetsing

De deelnemers leggen een gestructureerd portfolio aan en geven een eindpresentatie.

 

Mail Bos Onderwijs Consultancy voor meer informatie