Leergang Vormgeven aan kwaliteitsbeleid (schoolniveau)
In deze leergang leer je op een effectieve wijze leiding te geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid en daar de instrumenten van Schoolkwaliteit op een effectieve wijze in te zetten. Je leert hierbij te werken via de PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act).
Algemene informatie
Doelgroep | IB’er, Kwaliteitszorgmedewerker, Schoolleider |
---|---|
Niveau | Gevorderd |
Kosten | € 1.500,00 per school + € 55,00 per deelnemer | maximaal 4 scholen (8 personen) |
Duur | 3 dagen en 1 dagdeel | omvang studielast 80 uur |
Soort training | Op locatie |
ParnasSys-module: | Schoolkwaliteit |
Thema's: | Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling |
Inhoud
Professionaliseringsthema
Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
– Strategisch kwaliteitsmanagement
– Professionele leergemeenschappen
– Onderzoeksmatig werken
– Verantwoording en transparantie
Doel (algemeen)
De deelnemer kan op een effectieve wijze leiding geven aan processen m.b.t. kwaliteitsbeleid en daar het instrument ParnasSys|WMK effectief bij inzetten.
Globale inhoud van de bijeenkomsten
- Bijeenkomst 1 (dag)
– Wat is Kwaliteitszorg – het concept ParnasSys|WMK
– Het ontwerpen van kwaliteit – hoe doe je dat? (to plan)
– Het ontwerpen van vragenlijsten – hoe doe je dat?
– Het meten van kwaliteit – hoe doe je dat? (to check)
– Het opstellen van een meerjarenplanning
– Het opstellen van beleid voor metingen (verantwoording en dialoog) - Bijeenkomst 2 (dag)
– Kwaliteitszorg en leiderschap (to do)
– Het ontwerpen van een kwaliteit – het creëren van een leerklimaat
– Het analyseren van uitslagen van metingen (to check)
– Data en onderzoeksmatig werken
– Het opstellen van een verbeterplan in ParnasSys|WMK (to act)
– Het afleggen van verantwoording en dialoog – hoe doe je dat? - Bijeenkomst 3 (dag)
– Het uitzetten van metingen conform meerjarenplanning (to check)
– Het meten van de basiskwaliteit van de school
– Het koppelen van kwaliteitszorg en personeelsbeleid
– Schoolontwikkeling in relatie tot persoonlijke ontwikkeling
– Relatie WMK – Mijnschoolplan – Mijnschoolteam - Bijeenkomst 4 (dagdeel)
– Presentaties van het aangelegde portfolio
– Intersubjectieve beoordeling van het portfolio en presentatie o.b.v. een checklist
– Uitreiking certificaat
Meer info
Certificaat
Ja (herregistratie SPO)
Toetsing
De deelnemers leggen een gestructureerd portfolio aan en geven een eindpresentatie.