Leergang Vormgeven aan kwaliteitsbeleid (bestuursniveau)

DoorBOC- Bos Onderwijs Consultancy

Na deze leergang kan de deelnemer leiding geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid, en kan daarbij het instrument ParnasSys|WMK-BM effectief inzetten. Je gaat aan de slag binnen het professionaliseringsthema Kennis en kwaliteitsontwikkeling.

Algemene informatie

DoelgroepBestuurder, Kwaliteitszorgmedewerker, Schoolleider
NiveauGevorderd
Kosten€ 1.500,00 per deelnemer + € 55,00 per deelnemer | maximaal 4 deelnemers
Duur3 dagen en 1 dagdeel | omvang studielast 80 uur
Soort trainingOp locatie
ParnasSys-module:Schoolkwaliteit
Thema's:Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Inhoud

Professionaliseringsthema

Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
– Strategisch kwaliteitsmanagement
– Professionele leergemeenschappen
– Onderzoeksmatig werken
– Verantwoording en transparantie

Doel (algemeen)

De deelnemer kan leiding geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid, en kan daarbij het instrument (ParnasSys|)WMK-BM effectief inzetten.

Globale inhoud van de bijeenkomsten

  • Bijeenkomst 1 (dag)
    – Wat is Kwaliteitszorg – het concept (Parnassys|)WMK
    – Het ontwerpen van kwaliteit – aanpassen bestaande thema’s
    – Het ontwerpen van kwaliteit – bovenschools beleidskaders opstellen
    – Het ontwerpen van vragenlijsten
    – Het meten van de (basis)kwaliteit van de Stichting – Vereniging
    – Het meten van de kwaliteit van de scholen
    – Het creëren van een leercultuur (ontwikkeling schoolleiders)
  • Bijeenkomst 2 (dag)
    – Het opstellen van een bovenschoolse meerjarenplanning
    – Het laten opstellen van een meerjarenplanning door de scholen
    – Beleid ontwikkelen t.b.v. de metingen (verantwoording en dialoog)
    – Koppelen van de metingen en de uitslagen aan maraps
    – Het uitzetten van metingen + een verzamelrapport
    – Het opstellen van een analyse, conclusies en verbeterpunten
    – Vormgeven aan onderzoeksmatig werken
    – Verantwoording en dialoog – hoe doe je dat?
  • Bijeenkomst 3 (dag)
    – Het opzetten van een systeem van auditeren
    – Het opzetten van een systeem voor collegiale consultatie
    – Het meten van de basiskwaliteit van de scholen
    – Het verwerken van scores en de rapportage in WMK
    – Het voeren van gesprekken met de scholen – jaarkalender
    – Het voeren van het bestuursgesprek met de inspectie
  • Bijeenkomst 4 (dagdeel)
    – Presentaties van het aangelegde portfolio
    – Intersubjectieve beoordeling van het portfolio en presentatie o.b.v. een checklist
    – Uitreiking certificaat

 

Meer info

Certificaat

Ja (herregistratie SPO).

 

Toetsing

De deelnemers leggen een gestructureerd portfolio aan en geven een eindpresentatie.

 

Mail Bos Onderwijs Consultancy voor meer informatie