Opleiding Kwaliteitszorg en Opbrengstgericht werken

DoorBOC- Bos Onderwijs Consultancy

In deze opleiding leer je hoe je op een effectieve wijze leiding kunt geven aan processen die te maken hebben met kwaliteitsbeleid. Je leert onder andere een leercultuur te creëren en de veranderingen te verankeren in de school. In deze opleiding ga je aan de slag met competenties om leiding te geven aan veranderprocessen. Na deze opleiding kun je het team aanzetten tot onderzoeksmatig en vormgeven aan verantwoording en dialoog.

Algemene informatie

DoelgroepIB’er, Schoolleider
NiveauExpert, Gevorderd
Kosten€ 5.000,- per school + € 55,- per deelnemer | maximaal 6 scholen (12 personen)
Duur10 dagen | Omvang studielast 200 uur
Soort trainingOp locatie
ParnasSys-module:Schoolkwaliteit
Thema's:Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Inhoud

Professionaliseringsthema’s

  • Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
    – Strategisch kwaliteitsmanagement
    – Professionele leergemeenschappen
    – Onderzoeksmatig werken
    – Verantwoording en transparantie
  • Leiding geven aan verandering:
    – Visie-ontwikkeling
    – Betrokkenheid, eigenaarschap en weerstand
    – Het veranderproces invullen en begeleiden
    – Blijvende verandering

Doelen (algemeen)

  • De deelnemers kunnen op een effectieve wijze leiding geven aan processen m.b.t. kwaliteitsbeleid en daar het instrument ParnasSys|WMK bij gebruiken
  • De deelnemers kunnen kwaliteitsbeleid koppelen aan een lerende organisatie (creëren van een leercultuur)
  • De deelnemers kunnen het team aanzetten tot onderzoeksmatig werken aan de hand van data
  • De deelnemers kunnen vormgeven aan verantwoording en dialoog
  • De deelnemers beschikken over competenties om leiding te geven aan veranderprocessen
  • De deelnemers kunnen veranderingen verankeren in hun school

Globale inhoud(en) van de tien bijeenkomsten (modules)

  • Bijeenkomst 1 (dag)
    – Ontwikkelen van een visie op kwaliteitsbeleid
    – Basiskwaliteit versus Eigen kwaliteit
    – Ontwikkelen beleidskaders voor (1) schoolontwikkeling en (2) HRM
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 2 (dag)
    – Onderwijskundig leiderschap
    – Ontwikkelen van een visie op leiderschap
    – Ontwikkelen van een leercultuur (PLG)
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 3 (dag)
    – Ontwikkelen van een visie op lesgeven
    – Leiding geven aan de ontwikkeling van leraren
    – Team in beeld brengen
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 4 (dag)
    – Planmatig meten van de schoolkwaliteit en de leraarkwaliteit
    – Beleid opzetten m.b.t. de metingen
    – Vormen van meten, audits en collegiale consultatie
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 5 (dag)
    – Visie ontwikkelen op onderzoeksmatig werken
    – Het gebruiken van data – data-analyse
    – Het creëren van een onderzoekende cultuur
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 6 (dag)
    – Meting van de stand van zaken m.b.t. Opbrengstgericht werken
    – Visie ontwikkelen op OGW
    – Vormgeven aan OGW
    – Opzetten van een schoolrapportage (kengetallen)
  • Bijeenkomst 7 (dag)
    – Data-analyse en keuzes maken
    – Verandermanagement
    – Projectmanagement
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 8 (dag)
    – Kennismaken met Lean
    – Ontwikkelingen zichtbaar maken
    – Effectief organiseren
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 9 (dag)
    – Visie ontwikkelen op Verantwoording en dialoog
    – Beleid ontwikkelen m.b.t. verantwoording en dialoog
    – Vormgeven aan Verantwoording – Gebruik van Vensters PO
    – Training ParnasSys|WMK
  • Bijeenkomst 10 (dag)
    – Presentaties van het aangelegde portfolio
    – Intersubjectieve beoordeling van het portfolio en presentatie o.b.v. een checklist
    – Uitreiking certificaat

Meer info

Toetsing
De deelnemers leggen een gestructureerd portfolio aan en geven een eindpresentatie

Certificaat
Ja (herregistratie SPO)

Mail Bos Onderwijs Consultancy voor meer informatie