Verdiepingsscholing Leerlijnen jonge kind voor ib’ers
Je wilt als ib'er graag de leerkrachten goed kunnen begeleiden bij het inzetten van de leerlijnen. Tijdens deze maatwerkscholing kunnen we met verschillende thema's aan de slag, waaronder het analyseren van de leerlijnen.
Algemene informatie
Doelgroep | IB’er |
---|---|
Niveau | Gevorderd |
Duur | in overleg |
Soort training | Individueel, Maatwerk, Op locatie, Voor het hele team |
ParnasSys-module: | Leerlijnen |
Thema's: | Jonge Kind |
Inhoud
Begeleiding bij het inzetten van de leerlijnen
Je wilt als ib’er graag de leerkracht goed kunnen begeleiden bij het inzetten van de leerlijnen. Tijdens deze cursus ga je met de volgende thema’s aan de slag:
- Hoe houd ik kwalitatief een goede leerlingbespreking met behulp van de groepskaart en het individuele profiel en groepsprofiel?
- Hoe verbind ik HGW-principes aan een groepsbespreking?
- Hoe analyseer ik de leerlijnen?
- Hoe zorg ik er in samenwerking met de leerkracht voor dat er een groepsplan komt dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van kinderen?
- Hoe krijg ik zicht op de zorgleerlingen?
- Waar en hoe maken we handelingsplannen?
- Hoe zet ik het individuele profiel in bij besprekingen met externen (ouders/verzorgers en anderen)?
Analyseren leerlijnen
Wil je als ib’er meer zicht hebben op de ontwikkeling van de kleuter? Plan een bijeenkomst. Bijvoorbeeld met jullie ib-netwerk waarin we aan de slag gaan met de volgende thema’s:
- Hoe lees ik het planscherm van de leerlijnen in ParnasSys?
- Welke overzichten kan ik oproepen en waar gebruik ik ze voor?
- Hoe analyseer ik de leerlijnen?
- Hoe breng ik de opbrengsten in beeld?
- Hoe kan ik trendanalyses in kaart brengen?
- Hoe werken we samen naar een hoger niveau en kunnen we het onderwijsaanbod daarop afstemmen?