Het ontwikkelingsperspectief van ParnasSysOntwikkelingsperspectief

Nieuw: pdf-variant Steunpunt Passend Onderwijs

Naast de pdf-variant op basis van de indeling van de Sectorraad GO kent het ontwikkelingsperspectief (OPP) vanaf nu een nieuwe pdf-variant die is ontwikkeld op basis van de handreiking ontwikkelingsperspectief van het steunpunt Passend Onderwijs. 

ParnasSys biedt dezelfde eenduidige opzet; het verschil is zichtbaar in de pdf.

Keuze maken voor de gewenste pdf-variant

Een school kan zelf kiezen welke pdf-variant het beste aansluit bij hun leerlingen en werkwijze.

  • Steunpunt Passend Onderwijs: Deze nieuwe variant is gebaseerd op de handreiking ontwikkelingsperspectief van het Steunpunt Passend Onderwijs. Deze variant biedt de mogelijkheid een beknopt OPP op te stellen dat voldoet aan de wettelijke vereisten, ook voor het regulier onderwijs. Met behulp van praktische richtlijnen, zonder overbodige administratie, kan de juiste ondersteuning aan leerlingen geboden worden. Hierin wordt geen informatie over het Landelijk Doelgroepenmodel getoond.
  • Landelijk Doelgroepen Model: Deze variant was al beschikbaar op basis van de indeling van het Landelijk Doelgroepenmodel van de sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs. Deze helpt om onderbouwd en transparant de potentiële eindniveaus van de leerlingen in te schatten en de benodigde ondersteuning goed in beeld te brengen door een aantal vaste stappen te doorlopen. Het model, algemeen bekend in het gespecialiseerd onderwijs, gebruik je hierbij eenvoudig als basis.

Pdf-versie Steunpunt Passend Onderwijs instellen in beheer

Een IB’er of applicatiebeheerder stelt in beheer in welke pdf-variant je als school wil gebruiken. Ga hiervoor naar Beheer > Begeleiding > Ontwikkelingsperspectief > Algemene instellingen. Hier kan de gewenste optie worden aangezet.
Pdf-versie Steunpunt Passend Onderwijs instellen in beheer

Op de andere tabbladen in het linkermenu voor het beheer van het OPP kunnen instellingen worden gedaan om de juiste informatie te tonen in het OPP. Voor diverse onderdelen zijn er standaardteksten in te richten die in elk nieuw OPP zichtbaar worden. Ook kunnen scholen zelf tot maximaal vijf extra tekstvakken instellen die in het OPP terechtkomen.

In deze instructievideo wordt verder toegelicht hoe het beheer van de nieuwe OPP variant ingesteld kan worden.

De instellingen zijn altijd aan te passen en gelden dan voor alle OPP’s die daarna worden gemaakt.

In een aparte video wordt uitleg gegeven over het invullen, opvragen en bekijken van de nieuwe pdf-variant.

Verder aan de slag met het OPP

Op ons kennisportaal vind je een artikel over het opstellen van een ontwikkelingsperspectief Daar vind je ook de video’s terug die uitleg geven over de pdf-variant Steunpunt Passend Onderwijs.

Terug naar het overzicht