Wijzigingen en toevoegingen in het OPP en de Ondersteuningsbehoefte

Er zijn een paar wijzigingen en toevoegingen in het Ontwikkelingsperspectief (OPP) en de Ondersteuningsbehoefte in ParnasSys. Zo is het invullen van het beheersingsniveau in het OPP verplaatst en de volgorde van de stimulerende en belemmerende factoren gewijzigd.

Daarnaast is het nu mogelijk om een standaardtekst in te vullen voor de zienswijze van ouders, bevoegde(n) en/of leerling. Ook kan informatie over de omgeving en/of thuissituatie worden opgenomen in het OPP en de Ondersteuningsbehoefte.

Invullen van het beheersingsniveau in het OPP is verplaatst

De velden waar je in het OPP het beheersingsniveau van de leerling over de didactische en leergebiedoverstijgende onderdelen kunt invullen zijn verplaatst naar het Handelingsplan.

nieuwe plek voor het invullen van het beheersingsniveau in het OPP

Voorheen werd zowel het beheersingsniveau als het ambitieniveau van de leerling in in de Verantwoording van het OPP ingevuld.

Door het verplaatsen van het beheersingsniveau naar het Handelingsplan is de Verantwoording volledig gericht op de lange-termijn doelstellingen voor de leerling. Het Handelingsplan is hiermee gericht op de korte-termijn stappen die in het komende jaar gezet kunnen worden om dichterbij de lange-termijn doelstellingen te komen.

Standaardtekst voor de zienswijze van ouders / bevoegde(n) / leerling

Het is vanaf nu mogelijk om een standaardtekst toe te voegen aan het veld Zienswijze ouders / bevoegde(n) / leerling. Een standaardtekst voer je in via Beheer > Begeleiding: Ontwikkelingsperspectief > Standaardteksten. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om een standaardtekst op te stellen als sjabloon voor de zienswijze van de leerling om te kunnen voldoen aan het hoorrecht voor leerlingen.

Standaardtekst voor de zienswijze van ouders / bevoegde(n) / leerling

Informatie over omgeving en thuissituatie in het OPP en de Ondersteuningsbehoefte

Daarnaast is het vanaf nu ook mogelijk om de meest recente notitie met bijzonderheden over de omgeving en/of thuissituatie van de leerling op te nemen in de PDF’s van het OPP en de Ondersteuningsbehoefte.

Deze functie kan worden aan- of uitgezet via Beheer > Begeleiding: Ondersteuningsbehoefte > Omgeving door een vinkje te plaatsen of te verwijderen bij De gegevens van de notitie toevoegen in de PDF’s van de ondersteuningsbehoefte en het OPP.

Informatie over omgeving en thuissituatie in het OPP en de Ondersteuningsbehoefte

In de PDF van het OPP wordt de inhoud van de notitie vervolgens getoond als eerste paragraaf onder het hoofdstuk Ondersteuningsbehoefte. In de PDF van de Ondersteuningsbehoefte wordt de inhoud van de notitie getoond direct onder de algemene leerlinginformatie (naam, geboortedatum en groep).

Volgorde stimulerende en belemmerende factoren omgedraaid

De volgorde van de stimulerende en belemmerende factoren is omgedraaid, zodat eerst de stimulerende factoren en daarna de belemmerende factoren worden getoond. Deze wijziging is doorgevoerd in het OPP (Verantwoording > Ondersteuningsbehoefte), in de Ondersteuningsbehoefte, in de PDF’s van zowel het OPP als de Ondersteuningsbehoefte en op de Groepskaart in ParnasSys.

Terug naar het overzicht