Leerlijn hoogbegaafdheid in de praktijk

Leerling heeft vraag

Deze blog is geschreven door Gouwe Academie

Ken je ‘Kader voor Ontwikkeling’, de leerlijn hoogbegaafdheid die je kunt gebruiken in de module leerlijnen in ParnasSys? Gezina de Bruijne, werkzaam op de Regenboog te Middelburg, vertelt in deze blog hoe zij werkt met deze leerlijn op haar school.

Foto van basisschool Regenboog

Gezina vertelt: ‘Een plusklas op de basisschool: Uitdagend werk bieden waarbij je ook wilt werken aan doelen op het gebied van ‘leren leren’. Daar zijn we op de Regenboog dit schooljaar mee gestart: Een onderbouwgroep, een middenbouwgroep en een bovenbouwgroep. Al snel gingen we op zoek naar een goede leerlijn voor dit ‘leren leren’. Met name het aanleren van de executieve functies wilden we aanbieden aan deze leerlingen, waarbij goed in de gaten wordt gehouden dat alle doelen aan de orde komen en deze ook in onder-, midden- en bovenbouw herhaald worden. Dit vonden we in de leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ in ParnasSys.’

Scholing

Bij deze leerlijn hoort een scholingstraject. Daarover lees je hier meer. Gezina’s ervaringen hiermee: ‘Tijdens een online scholingsmoment van Martine Blonk leerde ik de leerlijnen in het beheer van ParnasSys goed klaar te zetten en voor de verschillende plusklassen doelen te selecteren. Mooi is dat de leerlijn, die oorspronkelijk van de SLO is, zo school-eigen gemaakt kan worden.’

Praktisch

Hoe werk je in de praktijk nu met deze leerlijn? Op basis van wat Gezina tijdens de scholing heeft geleerd, doen ze dit op De Regenboog als volgt:
‘Voor iedere plusklas heb ik een begeleidingsplan kunnen maken met daarin de leerlingen en hun doelen. In dit plan noteer ik wekelijks heel eenvoudig in steekwoorden de voortgang van de leerlingen op de doelen. Aan het einde van een periode evalueer ik de doelen samen met de leerlingen: Worden ze beheerst? Zijn ze echt een routine geworden of gaan we er nog verder mee aan de slag? Door deze gesprekken kunnen direct nieuwe doelen voor een volgende periode geselecteerd worden.  

Na afloop van een werkperiode wordt het plan met ouders gedeeld: Zij zien precies wat er gedaan is, hoe hun zoon of dochter aan de slag is geweest en in hoeverre bepaalde doelen behaald zijn. Ook collega’s kunnen meekijken tijdens de werkperiode en daarna aan welke doelen er door de leerlingen wordt gewerkt. Wat fijn dat dit allemaal gewoon in het systeem waarin alle leerlingenzorg al is ondergebracht, kan!’

‘Kortom: We zijn blij met deze nieuwe ontwikkeling op onze school! Op dit moment voor de plusklasleerlingen, maar in de toekomst misschien wel voor alle leerlingen van de school?’

Ook aan de slag

Enthousiast geworden over deze leerlijn? Lees verder op onze website. Gebruik je de leerlijn, maar lees je nu wat er allemaal nog meer kan en wil je jullie inzet verbeteren? Lees hier meer over de scholingsmogelijkheden!