Maak een vliegende start van het jaar met Kindbegrip
De eerste weken van het schooljaar, ook wel bekend als de gouden weken, vormen een waardevolle periode. Er is extra aandacht voor groepsvorming in de klas en er gebeurt veel in de persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen. Begin daarom met een goede basis voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid met behulp van Kindbegrip! In dit blog leggen we uit hoe je goed voorbereid aan de slag gaat tot het eerste afnamemoment.
Als team starten met Kindbegrip
Om goed te starten met Kindbegrip is het belangrijk dat het hele team het kent en begrijpt. Binnen een school is vaak de ib’er, gedragsspecialist of misschien wel een werkgroep verantwoordelijk voor de implementatie. Het Startpakket in Kindbegrip biedt precies de hulpmiddelen om het team hierin mee te nemen. Maak hier vooral gebruik van!
Het startpakket bestaat uit drie onderdelen: samen kennismaken, samen verdiepen en individueel oefenen. Via presentaties, video’s, praktische hulpmiddelen en een e-learning heeft het team alles voorhanden om zelfstandig aan de slag te gaan met Kindbegrip. Er is bijvoorbeeld een kant-en-klare presentatie om de basisprincipes van sociaal-emotioneel leren en de Monitor Sociale Veiligheid uit te leggen. Na deze introductie kent iedereen het aanbod en de waarde van Kindbegrip. Wie binnen jouw team zal dit voor zijn rekening nemen?
Starten met observeren
Nu de basis is gelegd, start je met observeren in de klas. Probeer elke leerling drie keer te observeren met de ‘bril van Kindbegrip’. Het observatieblad uit het Startpakket helpt je daarbij. We raden aan om leerlingen in zowel makkelijke als moeilijke situaties te observeren, zodat je een betrouwbaar beeld krijgt. Zie je gedrag één keer, dan gaan we ervan uit dat dit toeval is. De tweede keer is het opvallend en zie je het vaker dan gaan we uit van een patroon. Door in de gouden weken al te beginnen, zijn de leerkrachtvragenlijsten na de herfstvakantie veel gemakkelijker om in te vullen.
Wil je nog meer uit deze observaties halen? Bekijk dan de video over observeren in het Startpakket. Deze helpt leerkrachten precies waar ze op moeten letten. Je leert bijvoorbeeld de begrippen kennen die later terugkomen bij het invullen van de leerkrachtvragenlijsten. En je ontdekt de competenties die dienen als kader voor de observatie. Als je weet waar je op moet letten, dan zie je het ook.
Van voorbereiding naar afname
Het team is klaar voor het eerste afnamemoment! Dit is het moment waarop je met de leerkracht- en leerlingvragenlijsten een nulmeting doet, of juist voortbouwt op een eerdere meting. De resultaten geven je waardevolle inzichten in de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid van je leerlingen.
Een goede voorbereiding van het team zorgt voor de meeste effectieve inzet van Kindbegrip en betrouwbare resultaten. Je weet waar je groep staat, welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en hoe je het onderwijs nog beter kunt afstemmen op hun behoeften.
De kracht van Kindbegrip
Kindbegrip geeft je regie over het sociaal-emotionele leerproces van leerlingen. Het biedt diepgaande inzichten in sociaal-emotionele ontwikkeling én de sociale veiligheid op leerling- en groepsniveau. Je ziet wat er goed gaat in de groep, waar je op moet handelen en hoe je dit kunt doen. Samen met Kindbegrip bouw je aan een veilige en prettige leeromgeving.
Ben je nog niet begonnen met Kindbegrip en wil je ontdekken hoe het ondersteunt bij het in beeld krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid van leerlingen? Neem een kijkje op de Kindbegrip pagina.