Interventies taal/leesonderwijs
Vanuit de wetenschap weten we wat ertoe doet als het gaat om technisch lezen, Close Reading of het vormgeven van goed taal en leesbeleid. Hoe geven jullie de leerlingen een goede basis mee? In deze training gaan we in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van taal-/leesonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van taal-/leesonderwijs binnen de school.
Algemene informatie
Doelgroep | IB’er, Kwaliteitszorgmedewerker, Leerkracht, Schoolleider |
---|---|
Niveau | Beginner, Gevorderd |
Soort training | Individueel, Maatwerk, Op locatie, Voor het hele team |
ParnasSys-module: | ParnasSys |
Thema's: | Leerling- en groepsbegeleiding, Overig, Teamontwikkeling |
Inhoud
Parnassys biedt vele hulpmiddelen om te monitoren of leerlingen profiteren van het gegeven aanbod in de klas. Naar aanleiding van deze informatie kan een school bepalen welke professionaliseringsbehoefte er heerst. In deze training gaan we in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van taal-/leesonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van taal-/leesonderwijs binnen de school.
Vanuit de wetenschap weten we wat ertoe doet als het gaat om technisch lezen, Close Reading of het vormgeven van goed taal en leesbeleid. Hoe geven jullie de leerlingen een goede basis mee?
Iedere school heeft de taak om alle leerlingen goed te leren lezen en schrijven. Maar hoe leren we weer écht goed en met plezier lezen? Goed taalonderwijs is van fundamenteel belang voor alle leerlingen. Leerlingen hebben een goede taal- en leesvaardigheid nodig om maatschappelijk te kunnen functioneren en schoolsucces te hebben. Helaas blijkt dat een kwart van de 15-jarige leerlingen het risico loopt om laaggeletterd te worden. Een belangrijke taak voor scholen om dit tij vroegtijdig te keren. Hoe vertaal je de verworven data uit ParnasSys naar goed taal- en leesbeleid op jouw school? Hoe zetten we goed leesonderwijs weer op de kaart en hoe maken we het taalonderwijs functioneel en zorgen we dat de leerlingen de taal echt gaan gebruiken? In onze aanpak sluiten we altijd aan op de specifieke vragen en wensen van de school. Voorbeelden van onze dienstverlening zijn technisch lezen, Close Reading, integratie van taal met andere vakken, vormgeven van taal-leesbeleid, mondelinge taalvaardigheid en beginnende geletterdheid.
‘Zonder aandacht voor leesvaardigheid is er geen aandacht voor gelijke kansen’