DHH: ParnasSys breidt uit met DHH van ParnasSys
We zijn blij te kunnen vertellen dat DHH, een systeem dat velen van jullie wellicht al kennen, nu deel uitmaakt van de ParnasSys-familie onder de naam DHH van ParnasSys. Vanaf 2025 wordt DHH geïntegreerd met ParnasSys, waardoor gebruikers met één inlog toegang hebben tot beide systemen. Zo creëren we een veilige en efficiënte manier om begaafde leerlingen te herkennen en te begeleiden.
Wat is DHH?
Het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH) helpt leerkrachten en ib’ers in het primair onderwijs om begaafde leerlingen te herkennen en te ondersteunen van groep 1 tot en met 8. DHH biedt een complete online toolkit: van quickscan, signalering en diagnostiek tot de uiteindelijke leerlingbegeleiding en evaluatie. Je gebruikt de quickscan om snel signalen van begaafdheid te identificeren in je hele klas om vervolgens met DHH stapsgewijs voor bepaalde leerlingen een aangepast leerstofaanbod en aangepaste begeleiding te bepalen.
Complete aanpak
Waar andere systemen vaak stoppen na de signalering van begaafdheid, biedt DHH een complete aanpak. DHH helpt leerkrachten niet alleen bij het herkennen van begaafde leerlingen, maar ook bij het opstellen van een handelingsplan en geeft pedagogische handelingssuggesties en suggesties voor begeleiding op basis van de educatieve behoeften van de leerling. De evaluatie helpt om te kijken of het opgezette handelingsplan aan de verwachting voldoet en zo nodig bij te stellen.
Aangepast lesmateriaal
In DHH vind je ook adviezen, waardoor je als leerkracht of IB’er eenvoudig kunt kiezen hoe je extra uitdaging biedt in je eigen klas. Zeker omdat je de suggesties voor compacting gemakkelijk in de reguliere lessen integreert. De begaafde leerlingen blijven dezelfde lesmethoden gebruiken als de andere leerlingen. En als dat onvoldoende uitdaging biedt is er een uitgebreid aanbod aan suggesties voor verrijking, waardoor je op de juiste gronden keuzes maakt voor jouw leerling(en). Het materiaal voor compacten en verrijken wordt zorgvuldig actueel gehouden door een expert, waardoor jij altijd inzicht hebt in de mogelijkheden van het lesmateriaal dat nu te gebruiken is in jouw klas.
Minder administratie, meer tijd voor begeleiding
DHH helpt leerkrachten snel begaafde leerlingen te identificeren en effectieve handelingsplannen op te stellen. Door deze gestructureerde en zorgvuldige aanpak kunnen leerkrachten nog betere begeleiding bieden aan begaafde leerlingen.
Toekomstplannen voor DHH
We blijven DHH verbeteren door onder andere nieuwe gegevenskoppelingen toe te voegen en de integratie met ParnasSys te optimaliseren. Zo verminderen we de administratieve lasten en zorgen we ervoor dat scholen zoveel mogelijk tijd en aandacht aan hun leerlingen kunnen besteden. Daarbij blijven we graag in contact met IB’ers om te onderzoeken waar we DHH nog verder kunnen ontwikkelen.