Trainingen
Leergang Documenten Kwaliteitszorg
Na deze leergang kunnen deelnemers vormgeven aan een viertal documenten binnen ParnasSys|Mijnschoolplan, namelijk de module Schoolrapportage (inclusief data-analyse), de module Analyse Referentieniveaus (inclusief data-analyse), de module Scholingsplan en de module Veiligheidsplan. Ook beschikken de deelnemers over beleid met betrekking tot de verantwoording en dialoog in relatie met deze vier documenten.
Leergang Het team betrekken bij het schoolplan en jaarplan (uitwerken)
Na deze leergang beschikken de deelnemers over een visie en methodieken om het team te betrekken bij het opstellen van het schoolplan en het jaarplan. Zij kunnen van beide documenten levende documenten maken door de leraren eigenaarschap te geven met betrekking tot de uitwerking van het school- en jaarplan.
Leergang Leiding geven aan de ontwikkeling van leraren
De deelnemer kan vormgeven aan onderwijskundig leiderschap, richt zich op de ontwikkeling en het leren van de leraren en maakt daarbij gebruik van het instrument ParnasSys|Mijnschoolteam. Daarbij komt een stuk theorie aan de orde over leiderschap, kwaliteitszorg en onderwijskundig leiderschap.
Leergang Kwaliteitszorg en het gebruiken van instrumenten voor kwaliteitszorg
Na deze leergang kwaliteitszorg kan de deelnemer effectief gebruik maken van de instrumenten voor Schoolontwikkeling (ParnasSys|WMK, ParnasSys|Mijnschoolplan) en voor Teamontwikkeling (ParnasSys|Mijnschoolteam). De deelnemer kent de achterliggende concepten en heeft een eigen visie ontwikkeld op het gebruik van de instrumenten.
Leergang Vormgeven aan kwaliteitsbeleid (bestuursniveau)
Na deze leergang kan de deelnemer leiding geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid, en kan daarbij het instrument ParnasSys|WMK-BM effectief inzetten. Je gaat aan de slag binnen het professionaliseringsthema Kennis en kwaliteitsontwikkeling.
Leergang Vormgeven aan kwaliteitsbeleid (schoolniveau)
In deze leergang leer je op een effectieve wijze leiding te geven aan processen met betrekking tot kwaliteitsbeleid en daar de instrumenten van Schoolkwaliteit op een effectieve wijze in te zetten. Je leert hierbij te werken via de PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act).
Opleiding Kwaliteitszorg en Opbrengstgericht werken
In deze opleiding leer je hoe je op een effectieve wijze leiding kunt geven aan processen die te maken hebben met kwaliteitsbeleid. Je leert onder andere een leercultuur te creëren en de veranderingen te verankeren in de school. In deze opleiding ga je aan de slag met competenties om leiding te geven aan veranderprocessen. Na deze opleiding kun je het team aanzetten tot onderzoeksmatig en vormgeven aan verantwoording en dialoog.
Visie en schoolplan
De visie is de basis voor alle andere plannen. Bij het ontwikkelen van de visie voor uw school of bestuur gaat u samen met uw collega’s op zoek naar de kern: waar staan wij voor? Wat zijn onze drijfveren? Uitgangspunten hierbij zijn gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak. Op basis van de visie wordt het schoolplan ontwikkeld. Mijnschoolplan, onderdeel van Schoolontwikkeling van ParnasSys biedt een erg fijne structuur voor het opstellen van een schoolplan, daaruit voortvloeiende jaarplannen en jaarverslagen. Ook hierbij is iedereen betrokken. In de beknoptheid schuilt de kracht, wij streven naar een visie en een schoolplan die kort, overzichtelijk, doelgericht en bruikbaar is!
Beredeneerd aanbod Jonge Kind
Hoe zorg je voor een stevige basis in de jonge kinderjaren? In de vroege kinderjaren wordt het fundament voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan gelegd. Scholen signaleren, mede vanuit data uit ParnasSys, vaak grote verschillen tussen leerlingen. De leerlijnen van Parnassys bieden een fijn overzichtelijk beeld van de observaties in de klas. Maar hoe bied je alle kleuters optimale kansen vanuit een preventieve aanpak? Hoe zorg je ervoor dat de leerlijnen richtinggevend zijn, de basis van de lessen die je gaat geven? Hoe zorg je dat je observeert, zonder dat de gehele dag aan het ‘afvinken’ bent? Dat vraagt om verdere professionalisering en ondersteuning van leraren, pedagogisch medewerkers, interne begeleiders en schoolleiders.
Opleiding Interne Auditor
Wilt u zicht krijgen op de kwaliteit van het onderwijs op uw scholen? Wilt u zelf audits opzetten en weten waar u dan op moet letten? Parnassys biedt verschillende middelen om zicht te krijgen op ontwikkeling van leerlingen. Denk aan Mijnschoolplan, Ultimview, maar ook de groepskaart, de (niet-)methodetoetsgegevens en de leerlijnen van Parnassys. Hoe gebruik je deze middelen optimaal om een helder beeld te krijgen van het aanbod van de school? Hoe legt u de koppeling tussen de digitale informatie en de dagelijkse praktijk? Deze training geeft u antwoord op deze vragen en begeleidt u in het uitvoeren van interne audits.
Expliciete Directe Instructie (EDI)
Blijkt uit de gegevens van bijvoorbeeld (niet-) methodetoetsen of WMK dat de school behoefte heeft aan professionalisering op gebied van didactisch handelen over de gehele linie? Vanuit de wetenschap weten we: het versterken van leerkrachtvaardigheden verbetert de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de leerresultaten van leerlingen. EDI zorgt ervoor dat alle leerlingen stapsgewijs de leerdoelen beheersen en successen ervaren.
Interventies rekenonderwijs
Er zijn verschillende effectieve interventies om de leerlingresultaten te verbeteren. Hoe ga je om met zwakke rekenaars? En welke didactische aanpak werkt nu echt? Ons aanbod bestaat uit een breed en compleet spectrum aan onderwerpen binnen het reken-wiskundeonderwijs. We gaan in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van rekenonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van rekenen-wiskunde binnen de school.