Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ParnasSys nieuws! We sturen je handige tips over het gebruik van ParnasSys, nieuwe ontwikkelingen en soms ook unieke aanbiedingen toe.
Een onderzoek van bijzonder hoogleraar leesgedrag Roel van Steensel wijst uit dat de leesmotivatie van leerlingen in de middenbouw al heel lang aan het afnemen is. De noodklok wordt geluid. Kinderen vinden lezen saai. Lees hoe je de oorzaak aan kunt pakken in plaats van te blijven dweilen.
Voor groep 3 begint na de zomervakantie het technisch lezen. Ze komen binnen als ‘grote kleuters’ met veel zin in écht lezen en schrijven. Hoe zorg je er voor dat dat enthousiasme blijft? Lees in deze blog hoe je door te werken vanuit leerlijnen gedifferentieerd leesonderwijs kunt geven.
Steeds meer koc’s en psz’s zijn op zoek naar een goed observatie- en volginstrument. Mooi is om dan aan te kunnen sluiten bij het systeem dat in groep 1-2 wordt gebruikt. Voorafgaand aan de Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind is er een ontwikkelingslijn beschikbaar voor 0-4 jaar, in Kidskonnect.
Steeds meer scholen die werken met Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind gaan thematisch werken vanuit de themaplanners. Regelmatig krijgen we vragen naar een Google docs-versie. Daarom zijn ze nu ook in dat format beschikbaar. Gebruik je de themaplanners en wil je deze versie? Laat het ons weten!
Om je aanbod te plannen vanuit de Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind, kun je gebruik maken van een themaplan. In dit format werk je thema’s uit in betekenisvolle activiteiten, gekoppeld aan de doelen van de leergebieden. Het themaplan is vernieuwd en uitgebreid. Is het ook helpend voor jou?
Waar zit dit kind in de ontwikkeling en hoe sluit ik met mijn aanbod hierbij aan? Hoe communiceer ik dat naar ouders, collega’s en richting de basisschool? Een overzichtelijk observatiesysteem waarin je naast de basisgegevens van kinderen ook de ontwikkeling kunt bijhouden helpt daarbij.
Steeds meer scholen werken met de leerlijnen jonge kind in ParnasSys. Met behulp van deze leerlijnen kunnen leerkrachten hun leerlingen goed volgen in hun ontwikkeling. Daardoor kunnen ze goed aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling. Tegelijk komen er vragen uit het werkveld: kunnen we dit doorzetten in groep 3 en hoe dan?